Projekt KLASOWE DRZEWO – klasy 5
Przyszła pora na podsumowanie projektów klasowych realizowanych w pierwszym półroczu. Klasy piąte w tym roku otrzymały propozycję realizacji projektu KLASOWE DRZEWO.
Jakie wybraliśmy drzewa?
Uczniowie zgłaszali propozycje drzew, oglądali na ekranie oraz na spacerach budowę pnia i liście, aby zobaczyć czy ich pomysł jest realny do wykonania i zastanawiali się jakich materiałów można użyć do budowy drzewa. Odrzuciliśmy, na przykład pomysł budowania drzew iglastych po pytaniu: jak wykonamy igły sosny? Uczniowie zgłosili też pomysł, że nie musimy wybierać pory roku, gdyż nasz ogród jest magiczny i całoroczny i tak też zrobiliśmy.
Każda klasa wybrała inne drzewo, w rezultacie na korytarzu C przed pracownią plastyczną na I piętrze powstała piękna alejka drzew:
Wiosenna Magnolia z pięknymi kwiatami z bibuły – efekt pracy klasy 5a.
Letnią zieleń ukazują Dostojny Dąb klasy 5c, Mody Silny Kasztan – klasy 5e – oraz Wierzba Płacząca – klasy 5b – z długimi wiszącymi gałęziami ze sznurka i zielonej folii.
Jesień reprezentuje Stary Klon – efekt zeszłorocznej pracy uczniów.
Zimowa Brzoza – klasy 5d – z pięknym pniem ze sklejki, prezentuje się wspaniale na domalowanym w tle zimowym pejzażem.
Jak pracowaliśmy?
Pracowaliśmy metodą projektu uczniowskiego. To nauka planowania, koordynowania działań i integracji.
Realizacja projektu w tak licznych klasach i wykonanie drzew to było duże wyzwanie dla uczniów, gdyż musieliśmy dobrze zaplanować pracę i podzielić zadania na etapy: wycinanie i malowanie pnia a następnie gałęzi, kolorowanie i wycinanie liści (oraz kwiatów magnolii), scalanie konstrukcji taśmą klejąca i sznurkami oraz ustawianie konstrukcji na korytarzu.
Uczniowie pracowali w zespołach, które zmieniały się podczas kolejnych lekcji w zależności od potrzeb, gdyż zadań było wiele, a żadne porządne drzewo nie wyrośnie w czasie 45 minutowej lekcji. Pracowaliśmy przez kilka lekcji aż do osiągnięcia celu.
Praca metodą projektu daje możliwość przećwiczenia sytuacji z prawdziwego życia: trzeba zaplanować kolejne etapy, zaplanować wielkość drzewa, proporcje, oszacować potrzebne materiały i je przynieść – podzielić się zadaniami: kto maluje, kto szkicuje, kto wycina, kto ustawia drzewo. Trzeba też porozumieć się z kolegami i koleżankami, z którymi na typowych lekcjach rzadko wykonują zadania wspólnie. To też wyzwanie i nauka. Dodatkowym celem jest integracja klasy. Dobrze mieć wspólny cel oraz po zakończonej pracy zobaczyć efekt wspólnych działań podczas prezentacji drzewa na korytarzu szkolnym.
Oczywiście uczennice i uczniowie potrzebowali wsparcia nauczycielki, głównie na etapie planowania i stabilizowania konstrukcji, ale liczę, że przy kolejnych projektach będą już bardziej samodzielni. Idealną sytuacją będzie, gdy zgłoszą własne pomysły na projekt. Zapraszam.
Do alejki drzew przygotowanych przez klasy piąte klasy szóste przygotowały dekoracje w postaci mozaiki oraz pokolorowały ławki. Powstał piękny park: Strefa Sztuki.