Działaj dla klimatu

 „Działaj dla klimatu. Inicjatywy podnoszące świadomość ekologiczną
w szkołach w gminach Brwinów i Michałowice w partnerstwie z Sandgerdi Elementary School z Islandii”

Już od stycznia br. gmina Brwinów wspólnie z gminą Michałowice realizują projekt „Działaj dla klimatu. Inicjatywy podnoszące świadomość ekologiczną w szkołach w gminach Brwinów i Michałowice w partnerstwie z Sandgerdi Elementary School z Islandii”.

Gmina Brwinów jest liderem projektu, który koordynuje działania prowadzone przez szkoły na terenie obu gmin. Projekt będzie realizowany w latach 2022–2023 w szkołach w Brwinowie, Żółwinie i Otrębusach, a także w Nowej Wsi, Michałowicach i Komorowie. Zagranicznym partnerem jest Szkoła Podstawowa z Sandgerdi (Islandia), z którą kilka lat temu nawiązała współpracę Szkoła Podstawowa nr 1 w Brwinowie.
Zmiany klimatyczne są coraz bardziej widoczne i nikt już chyba nie ma wątpliwości, że to my w największym stopniu jesteśmy za nie odpowiedzialni. Również od nas zależy, co zrobimy aby chronić środowisko, w którym żyjemy.

W ramach projektu w szkołach będą realizowane podnoszące świadomość ekologiczną działania edukacyjne, warsztaty i wyjazdy. Uczniowie wezmą udział w pięciu międzyszkolnych akcjach edukacyjnych, których tematy związane są z działaniami proklimatycznymi – segregacją śmieci, śladem węglowym, wodą i transportem rowerwowym. W związku z nimi uczestnicy wezmą udział w licznych konkursach – plastycznym, wiedzy, teatralnym czy konkursie na prezentację multimedialną i na film o segregacji odpadów. Do zdobycia będą atrakcyjne nagrody m.in.: rowery, smartwatche, plecaki solarne i bilety do parku wodnego Suntago. Uczniowie będą mieli także okazję wziąć udział w pokazie mody ekologicznej i międzyszkolnym spektaklu ekologicznym „Eko Teatr”.

Akcja „Wiem, jak segregować” ma na celu podniesienie świadomości dotyczącej problemu odpadów, promowanie ich prawidłowej segregacji oraz zachęcanie dzieci i młodzieży do zwiększenia wysiłków na rzecz ograniczania ich ilości. Podczas akcji „Mój ślad węglowy” uczniowie poznają jakie zmiany w stylu życia mogą dać największy efekt dla faktycznej redukcji emisji dwutlenku węgla. Promowanie dobrych praktyk związanych z racjonalnym korzystaniem z zasobów wody będzie związane z akcją „Woda to życie”. Realizacja kampanii „Rowerem do szkoły” ma zachęcić uczniów do korzystania z ekologicznych środków transportu. Wszystkie realizowane akcje mają na celu podniesienie świadomości w zakresie zmian klimatu oraz sposobów na łagodzenie skutków zmian klimatycznych i przystosowanie się do nich.

Każda szkoła będzie też miała za zadanie opracowanie prezentacji multimedialnej na wylosowany temat związany ze zmianami klimatu. Zakres tematyczny prezentacji będzie poruszał m. takie zagadnienia jak np.: oszczędne gospodarowanie wodą, oszczędzanie energii elektrycznej, racjonalna gospodarka odpadami, emisja CO2, zanieczyszczenie powietrza, racjonalna gospodarka leśna itp. Materiały, które powstaną podczas akcji edukacyjnych m.in. prace plastyczne, plakaty i komiksy, będą udostępniane mieszkańcom na stronach internetowych gmin, w biuletynach czy na tablicach informacyjnych. Ma to zachęcić mieszkańców do dbałości o klimat i do ekologicznego trybu życia.

Dzieci będą mogły spróbować swoich sił w roli małych ogrodników, biorąc udziału w sadzeniu roślin. Nauczą się również pielęgnacji przyszkolnych ogródków, co wzmocni ich poczucie odpowiedzialności za swoje otoczenie i lokalne środowisko. Dzięki partnerstwu ze szkołą w Sangerdi będzie można przeprowadzać badania porównawcze online nad rozwojem roślin i wpływem warunków klimatycznych na codzienne życie na Islandii i w Polsce. Każda ze szkół otrzyma też kosze wielofrakcyjne do segregowania odpadów.
Projekt nie skupia się tylko na edukacji, lecz także obejmuje działania inwestycyjne na terenie zaangażowanych szkół. Hotele dla owadów, poidełka dla ptaków i kamerki do podglądania życia zwierząt to tylko niektóre urządzenia ułatwiające bliższe spotkania z otaczającym światem, które będzie można zobaczyć na terenie szkół. Zostaną też ustawione ławki solarne, powstaną ogródki dydaktyczne, deszczowe i meteorologiczne oraz zegar słoneczny.
Ekoedukacyjne place zabaw powstaną w szkołach w Brwinowie, Otrębusach i Komorowie i będą wyposażone m.in. w ścieżkę sensoryczną bosych stóp, mostek, szczudła i zestaw równoważni. Atrakcją przyciągającą uwagę dzieci będą edukacyjne urządzenia przetwarzające energię – śpiewające trampoliny i interaktywne opowiadacze – które znajdą się w szkołach w Brwinowie i Otrębusach. Podczas skakania na trampolinie wytwarzana jest energia kinetyczna, która jest używana do odtwarzania muzyki w urządzeniu. Z kolei opowiadacz zachęca dzieci m.in. do śpiewania i tańca – wystarczy pokręcić korbką, a urządzenie losowo wybierze jedną z możliwości nagranej na pendrivie – piosenki, sugestii zabaw czy zagadki. Urządzenia rozwijają fizycznie, emocjonalnie, społecznie, a także pobudza wyobraźnię.

W szkołach w Michałowicach i Komorowie uczniowie będą mogli też skorzystać ze stacjonarnych energorowerów spinningowych z pulpitem do ładowania telefonów. Taki rodzaj rowerów spinningowych – inaczej treningowych – umożliwia wytwarzanie energii elektrycznej podczas jazdy.
Projekt „Działaj dla klimatu. Inicjatywy podnoszące świadomość ekologiczną w szkołach w gminach Brwinów i Michałowice w partnerstwie z Sandgerdi Elementary School z Islandii” korzysta z dofinansowania o wartości ok. 3,5 mln zł otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG. Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. Operatorem środków jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

 

 

 

 

 

źródło:www.klimat.brwinow.pl/pl

W ramach unijnego projektu „Działaj dla klimatu” Inicjatywy podnoszące świadomość ekologiczną w szkołach w gminach Brwinów i Michałowice w partnerstwie z Sandgerdi Elementary School z Islandii” finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz budżetu państwa zaproszono uczniów klas 7-8 do udziału w konkursie

„Mój ślad węglowy” na najlepszą prezentację multimedialną, która promuje świadome wybory konsumenckie i zachęca do podejmowania aktywności społecznej na rzecz redukcji poziomu emisji CO2.

Głównym celem konkursu było zaangażowanie uczniów i zwiększenie ich świadomości ekologicznej w zakresie ich indywidualnych działań na rzecz ochrony klimatu. Młodzi ludzie poza kompleksową wiedzą na temat zmian klimatu, ich powodów i konsekwencji powinni też poznać możliwości przeciwdziałania zachodzącym zmianom klimatu, w tym roli i form indywidualnych działań na rzecz zmniejszenia emisji CO2 , który przyczynia się bezpośrednio do zmian klimatycznych.

W konkursie „ Mój ślad węglowy” wzięło udział 12 uczniów. Młodzież w pomysłowy i oryginalny sposób pokazała jak możemy zmniejszyć emisję CO2 na co dzień. Komisja konkursowa oceniła nie tylko zgodność treści z tematyką konkursu i walory edukacyjne , ale także kreatywność i walory estetyczne.

Laureatami konkursu zostali:

I miejsce Wiktoria Wójcik kl 8b

II miejsce Maja Zawacka kl 7b

III miejsce Zofia Łuczyńska kl 7b

wyróżnienie uzyskała Iga Chyłkowska kl 8d

Zapraszamy do zapoznania się z pracami laureatów.

Dziękujemy za wszystkie nadesłane prace, nagrodzonym serdecznie gratulujemy!

Login

Welcome! Login in to your account

Pamiętaj mnie Lost your password?

Lost Password

Skip to content