Projekt Mozaiki – klasy 6

Pora na podsumowanie projektów klasowych realizowanych w pierwszym półroczu. Klasy szóste w tym roku wykonały Projekt Mozaiki.
Inspiracją dla uczniów był Antonio Gaudi i jego mozaiki, szczególnie zaprojektowane przez niego budynki i ławka z Parku Güell w Barcelonie.
Jak pracowaliśmy?
Pracowaliśmy metodą projektu uczniowskiego. W tej metodzie nauczyciel podaje tylko ogólny cel i w tym przypadku kilka technik plastycznych, z których można korzystać.
Uczniowie pracowali w stałych zespołach 4 – 6 osobowych.
Pracowaliśmy przez kilka lekcji aż do osiągnięcia celu. W projekcie uczniowskim ważne jest zakończenie i prezentacja projektu, natomiast dużo ważniejszy jest proces realizacji zadań i powstawania prac: integracja, współpraca, planowanie i podział zadań w zespole zadaniowym. Nauczyciel wspiera uczniów i wyznacza ogólny cel i punkty kontrolne. Dba o bezpieczeństwo pracy i informuje o tym, co jest możliwe w szkole (strona techniczna i BHP).
Omówiliśmy zatem mozaiki w Pafos na Cyprze i mozaiki Gaudiego w Parku Güell w Barcelonie. Temat i wybór techniki zależał już od uczniów. Wybór wzoru, skopiowanie go za pomocą rzutnika na sklejkę czy brystol, dobór kolorów i techniki (malowanie, wyklejanie z kawałków papieru i inne).
Wsparcie ze strony rodziców
Prace powstały dzięki zaangażowaniu rodziców. Dziękujemy bardzo za zaangażowanie i wsparcie, za dostarczenie materiałów: np. sklejki do dużych prac, dzięki której dzieła uczniów mogliśmy zawiesić na ścianach, jako stałą dekorację korytarza w Strefie Sztuki; farby do malowania stolika i ławek na korytarzu, a w klasie 6f nawet szpachlę murarską, by uczniowie mogli wykonać pracę o zróżnicowanej fakturze.
Integracja
Dodatkowym celem jest integracja klasy. Dobrze mieć wspólny cel i widzieć efekt wspólnej pracy podczas prezentacji prac w Strefie Sztuki.
Oczywiście uczennice i uczniowie potrzebowali wsparcia nauczycielki, głównie na etapie planowania i stabilizowania konstrukcji, ale liczę, że przy kolejnych projektach będą już bardziej samodzielni. Idealną sytuacją będzie, gdy zgłoszą własne pomysły na projekt. Zapraszam.
Prace klas szóstych zostały zawieszone a pomalowane stoliki ustawione na korytarzu C, I piętro, w Strefie Sztuki. Bardzo ciekawie prezentują się w alejce drzew przygotowanych przez klasy piąte.
Sylwia Tłoczkowska