KONKURS: 10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Celem święta jest promocja zdrowia psychicznego oraz zwrócenie uwagi ludzi na całym świecie na problemy natury psychicznej, z którymi zmaga się wiele osób, walka ze stygmatyzacją osób na nie cierpiących, edukacja oraz pomoc potrzebującym.
Ze względu na to, że zaburzenia psychiczne często budzą skrajne emocje, a ludzie, którzy na nie cierpią, spotykają się z niezrozumieniem – ważne jest zwiększanie świadomości społeczeństwa.
W naszym otoczeniu często znajdują się osoby, które zmagają się z różnego rodzaju zaburzeniami natury psychicznej. Najprostszym sposobem, aby im pomóc, jest okazanie wsparcia i zrozumienia. Są to ludzie, którzy potrzebują bliskości i normalnych reakcji drugiego człowieka. Często wystarczy rozmowa. Nie można jednak naciskać, narzucać się i bagatelizować cudzych uczuć.
Osobom cierpiącym na różne zaburzenia często towarzyszy poczucie wstydu i lęk przed szukaniem pomocy a szukanie pomocy to nie wstyd a forma dbania o samego siebie i swoje zdrowie. O tym samym musimy pamiętać wszyscy.
Dobre samopoczucie, czyli dobrostan, jako wskaźnik zdrowia psychicznego oznacza zdolność przeżywania emocji, które są adekwatne do doświadczanych sytuacji: radość, gdy dzieje się coś pozytywnego, satysfakcja po osiągnięciu zamierzonego celu, rozpacz, gdy kogoś tracimy, smutek czy złość, kiedy coś nam się nie udaje, lęk przed nową, nieznaną sytuacją. Niepowodzenia i chwile negatywnych doświadczeń emocjonalnych przeplatają się z wydarzeniami pozytywnymi, radosnymi, dając ogólne poczucie równowagi i zadowolenia w życiu a także zdrowe poczucie sensu i własnej sprawczości.
Zdrowie psychiczne zależy od wielu czynników i nie jest dane raz na zawsze, dlatego należy o nie odpowiednio dbać.
A oto rzeczy, które możesz robić dla swojego zdrowia psychicznego:
- zadbaj o odpoczynek i wystarczającą ilość snu,
- dbaj o kontakt z naturą,
- zadbaj o aktywność fizyczną (formę aktywności dostosuj do swoich potrzeb i możliwości np. wyrobienie w sobie nawyku codziennych spacerów),
- znajdź swoje pasje, czynności, które Cię pozytywnie angażują i dają Ci radość, satysfakcję,
- planuj drobne przyjemności, pozwól sobie na spontaniczną radość i zabawę,
- dbaj o pozytywne relacje z ludźmi, otaczaj się raczej osobami, które wzbudzają pozytywne emocje i Cię wspierają,
- akceptuj swoje myśli i emocje, daj sobie pozwolenie na odczuwanie różnych emocji (nie tylko tych pozytywnych),
- dziel się swoimi emocjami, myślami z innymi, bo to pozwala zmniejszyć napięcie emocjonalne,
- szukaj źródeł swoich negatywnych emocji i staraj się coś z nimi zrobić,
- naucz się radzenia sobie ze stresem,
- naucz się asertywności – mówić NIE, jeśli nie masz na coś ochoty, bez poczucia winy,
- poświęć sobie 15 minut dziennie na relaksację, wyciszenie myśli, szczególnie po dużym wysiłku umysłowym lub emocjonalnym,
- przestań porównywać się z innymi,
- naucz się prosić o pomoc, także psychologiczną, kiedy czujesz, że samemu ciężko Ci uporać się z trudną dla Ciebie sytuacją.
Aby dbać o swoje zdrowie psychiczne, nie trzeba podejmować wielkich działań, a głównie nauczyć się bardziej rozumieć i wyrażać siebie oraz wyrabiać w sobie pewne dobre nawyki.
Może Wy właśnie macie już swoje pasje, jakieś ulubione czynności lub nawyki, które sprawiają Wam przyjemność i pozwalają poprawiać swoje samopoczucie psychiczne?
Może macie swoje sposoby na relaks, wyciszenie myśli, pozytywne odreagowanie?
A może chcielibyście ich poszukać, odkryć i spróbować zacząć je robić?
Przygotuj pracę „Mój ulubiony sposób na poprawę samopoczucia – zdrowia psychicznego”, w której wyrazisz swoją pasję, działanie, nawyk – coś, co dodaje Ci pozytywnej energii lub uspokaja, wycisza, relaksuje.
Może zainspirowałbyś tym innych?
A może masz pomysł, choć jeszcze go nie wprowadziłeś w życie?
Przedstaw to w atrakcyjny sposób a może skorzystają też inni?
Forma pracy – do wyboru jedna z poniższych:
Klasy 4 – 5:
1. Praca plastyczna – na kartce A3 (technika dowolna)
2. Wiersz o dowolnej konstrukcji (12– 20 wersów) – napisany ładnie i czytelnie, na kartce A4, mile widziane ozdobniki związane z wierszem.
Klasy 6 – 8:
3. Prezentacja multimedialna (6 – 8 slajdów).
4. Film (nagranie 2 – 4 min).
Prace zostaną nagrodzone oceną z biologii lub przyrody a najciekawsze prace nagrodami.
Prace należy składać do swoich nauczycieli przyrody, biologii do 21 X 2022.
Życzymy dobrego wyrażenia siebie oraz pozytywnych emocji podczas pracy!
Zespół nauczycieli przedmiotów przyrodniczych