Żółta żaba żarła żur, czyli nasz sposób na ortografię
Ortografia to pięta achillesowa wielu uczniów. Z roku na rok pogarsza się znajomość zasad pisowni i co za tym idzie – wzrasta ilość popełnianych błędów. Ma na to wpływ wiele czynników. Krótkie wiadomości tekstowe charakteryzuje brak znaków diakrytycznych, wielkich liter i swoboda ortograficzna. Młodzież mniej czyta, niechętnie sięga po słowniki, nie przywiązuje wagi do zasad pisowni.
Jak skutecznie uczyć ortografii? Oto odwieczne pytanie polonistów. W tym roku szkolnym sięgnęliśmy do sposobu propagowanego już przez Ignacego Krasickiego – bawiąc uczyć, dlatego tydzień 18.10.19 r. – 31.10.19r. upłynął w naszej szkole pod hasłem ortografii. W tym czasie:
– pojawiły się na korytarzach plakaty o tematyce ortograficznej, przygotowane przez poszczególne klasy,
– odbyły się dyktanda klasowe,
– 29.10.19r. został przeprowadzony konkurs ogólnopolski – TEST ORTOGRAFICZNY,
– podczas przerw były rozdawane zasady i ćwiczenia ortograficzne,
– zostały także zorganizowane zabawy ortograficzne polegające na wyjaśnieniu pisowni wybranych wyrazów.
9.12.19 r. miał miejsce Szkolny Konkurs Ortograficzny, którego celem było wyłonienie Szkolnego Mistrza Ortografii. Konkurs odbywał się w trzech grupach wiekowych: klasy IV, V-VI, VII-VIII i miał formę testu. Brali w nim udział wytypowani przez polonistów reprezentanci poszczególnych klas – osoby, które w ostatnim dyktandzie klasowym osiągnęły najlepsze wyniki.
Szkolnym Mistrzem Ortografii został Andrzej Szyndler z klasy 8C.
Serdecznie gratulujemy
Emilia Chmielewska-Sobiera